Dostałem ostatnio od Was pytania jakie są różnice między instrumentami mistrzowskimi, rzemieślniczymi i manufakturowymi.
Jest to świetna okazja do tego, by rozwiać sporo wątpliwości, które nachodzą Was przy wyborze instrumentu. Spróbuję również rozwinąć nieco temat instrumentów tzw. lutniczych, o które pyta każdy poszukujący czegoś dla siebie, albo dziecka.
Lutnik może wykonać skrzypce na poziomie mistrzowskim albo rzemieślniczym, ale również na całkowicie amatorskim.
Mistrzowski poziom wykonania może być bardzo zbliżony do rzemieślniczego czyli instrument przez niego zrobiony może posiadać cechy mistrzowskie. I na odwrót- mistrzowski poziom może nosić cechy rzemiosła.
Szukając instrumentów prawie każdy poszukujący skrzypiec pyta o lutnicze. Lutnicze za 4000zł. Dlaczego lutnicze?
Przecież lutnicze za cztery tysiące złotych to będzie wyrób na bardzo słabym poziomie.
Żaden lutnik w Polsce nie zrobi dobrego instrumentu za takie pieniądze.
Chyba, że mówimy o skrzypcach do gry ludowej.
Na pułapie cenowym od czterech do dziesięciu tysięcy złotych różnice w poziomie wykonania między lutniczym a manufakturowym bardzo często zacierają się. (Instrument manufakturowy to taki który jest zrobiony przez kilka osób, które specjalizują się w konkretnych czynnościach, np. jeden robi główkę, drugi płyty dolna, górną, jeszcze inny lakieruje itd.).
Widujemy piękne manufaktury i dość wstrętne lutnicze. Nie upierajcie się przy lutniczych. Manufakturowe instrumenty potrafią być zrobione z pięknego, lekkiego drewna. W manufakturach bardzo często kopiuje się bardzo dobre i mistrzowskie modele i niejednokrotnie są to ładniejsze pod wieloma względami instrumenty od lutniczych.
Uważam, że przy wyborze skrzypiec dobrze jest brać pod uwagę zdecydowanie więcej niż jedno kryterium. Ważne jest brzmienie, tzn. czy łatwo się odzywa, czy jest wyrównany, czy jest wygodny, czy pasuje do grającego charakterem. Czy sprzedający włożył choć odrobinę serca, by taki instrument przygotować do gry. Czy dostanę gwarancję, że będzie brzmiał i się rozgrywał. Czy ogólnie jest coś, co sprawia, że chcę grać na tym instrumencie. Przy spełnionych tych warunkach nie ma znaczenia, kto go wykonał.
